Etusivu arrow Opetus arrow Kuinka tulla uskoon?
Kuinka tulla uskoon? Tulosta Sähköposti


Aina silloin tällöin ihmiset "törmäävät" ongelmaan, kuinka ihminen voi tulla uskoon, siis uudestisyntyä ylhäältä. He tahtovat tulla uskoon, mutta eivät tiedä kuinka se tapahtuu. Raamatussa uskoon tulemista verrataan luonnolliseen syntymään (Joh. 3). Harva meistä ymmärtää, mitä kaikkea lapsen syntymiseen liittyy, mutta jokainen aikuinen tietää, kuinka lapsia "tehdään". Aivan samoin on uskoon tulemisen laita. Ei tarvitse ymmärtää kaikkea, mutta tulee "toimia" oikealla tavalla.


Raamatun opetus uudestisyntymisestä on oikeastaan hyvin yksinkertainen ja selkeä.


Mark. 1:14-15.
Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.


Näissä kahdessa raamatunjakeessa kerrotaan, kuinka ihminen voi pelastua, tulla uskoon tai uudestisyntyä ylhäältä. Kaikki tarkoittavat samaa asiaa.

1.

Ensimminen asia, mitä tarvitaan on julistus. Jumala on valinnut uudestisyntymisen ja uskon synnyttämisen välineeksi Jumalan sanan. Jeesus itse vertaa Jumalan sanaa siemeneen, joka kylvetään maahan (maa on meidän sydämemme). Jos maanviljelijä ei kylvä siemeniä, niin hän ei voi saada satoa. Vain kylvämällä vehnän siemeniä voi saada vehnää. Tietenkin, jos haluaa sadoksi iankaikkisen elämän, niin sinun sydämeesi tulee kylvää iankaikkinen siemen, joka on Jumalan Sana.

Room. 10:17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Luuk. 8:11. Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana.
1. Piet. 1:23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

2.

Mikä on se evankeliumi, mikä sinun tulee kuulla? Lue seuraavat raamatunjakeet itsellesi ääneen, niin olet varmasti kuullut evankeliumin. Mutta painotan: lue ne ääneen!

1. Kor. 15:1. Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
2. ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.
3. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,
4. ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
5. ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
Huomaan, että evankeliumi on yksinkertainen ilmoitus: Kristus Jeesus on kuollut myös minun syntieni tähden (Raamatun mukaan) ja että hän on noussut ylös (jälleen Raamatun mukaan). Saat lukea vaikka koko Raamatun läpi, niin et löydä muuta evankeliumia!

3.

Kaikki tähän astinen saattaa kuullostaa liiankin helpolta. Jos tarkemmin katsomme, mitä tarvitaan uudestisyntymiseen, niin huomaamme, että  ennen uskoa tulisi tehdä parannus. Nykyään ihmisiä usein kehotetaan vain uskomaan Jeesukseen, mutta ihmiset pettyvät ja ihmettelevät, kun Raamatun totuudet eivät "toimi" käytännössä heidän kohdallaan.


Raamattu kyllä "toimii" aina, mutta ihmiset lukevat Raamattua usein huolimattomasti. Huomasit varmaankin, ettei Jeesus käskenyt ainoastaan "uskomaan evankeliumia", vaan "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".Jos lukisit Uuden testamentin läpi, niin huomaisit, että uskoa julistettiin aina parannuksen jälkeen.Uskomaan kehotettiin ainoastaan ihmisiä, jotka olivat jo parannuksen tehneet. Parannus ja usko kuuluvat ehdottomasti yhteen.


Parannus on käännetty myös välillä Raamatussa sanalla "kääntymys", joka kuvaakin asiaa paremmin. Kääntyminen Vanhassa testamentissa oli oikeastaan ulkoinen tapahtuma. Jumalan näkökulmasta ihmiset aina kulkivat hänestä pois päin. Heidän tuli tehdä täyskäännös, jos halusivat kulkea Jumalaa kohden.


Uudessa testamentissa kääntyminen tarkoittaa  ennen kaikkea mielen muutosta. Asiaa on turha mutkistaa. Se, mikä on väärin Raamatun mukaan, niin tunnustamme sen vääräksi. Ennen kaikkea laskeudumme pois oman elämämme "valtaistuimelta" ja luovutamme Jeesukselle KAIKKI elämämme alueet. Se tapahtuu sanomalla nämä asiat ääneen henkilökohtaisesti Jeesukselle. Kukaan muu ei voi sanoa näitä asioita sinun puolestasi. Aivan yhtä se on kuin joku toinen nukkuisi, söisi tai joisi sinun puolestasi. Se on aivan mahdotonta. Lyhyin "uskontunnustus" lienee Tuomaksen sanat Jeesukselle:  "Minun Herrani ja minun Jumalani!"  (Joh. 20:28)


Ongelma on hieman samanlainen kuin henkilöllä, joka haluaa saada kasvoihinsa rusketuksen. Jos hän on kääntyneenä pois päin auringosta, niin hänen kasvonsa eivät ole "valaistu". Hän voi tietää ja uskoa kaiken auringosta, mutta ainoastaan kääntymällä aurinkoa kohden, hän "valaistuu" kasvoiltaan ja alkaa ruskettua. Ruskettuminen ei ole hänen ansionsa, sillä Jumala antaa aurinkonsa loistaa niin hyville kuin pahoille, mutta vain kääntymällä hän kokee rusketuksen "armon".

 

Raamattu ei sano, että "pelastakaa itsenne tästä nurjasta sukukunnnasta" , vaan "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." (Ap. t. 2:40). Et voi ruskettaa itseäsi vaikka kuinka tahtoisit, mutta voit kääntyä aurinkoa kohden ja antaa auringon ruskettaa itsesi.

 

4.

Haluaisin vielä osoittaa Raamatusta kuinka yksinkertaisesta asiasta meidän kannaltamme on kysymys. Mitä ilmaisuja Raamattu käyttää uskoon tulosta?

 

Kaikki Uuden testamentin "kuvat" Jeesuksen vastaan ottamisesta ovat niin yksinkertaisia, että lapsikin pystyy ne ymmärtämään. Toisaalta vastaan ottaminen ilmenee aina henkilökohtaisena tekona.

Room. 10:13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
Kaikki osaavat "huutaa".

Joh. 6:37
. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
Kaikki osaavat "tulla".

Joh. 4:14
. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
Kaikki osaavat "juoda"!

Joh. 1:12.
Mutta kaikille, jotka "ottivat hänet vastaan", hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, Huomaat varmaankin, että nämä raamatunjakeet koskevat ketä tahansa, joka haluaa ottaa vastaan Jeesusksen.
Onko vaikea ottaa vieras vastaan?

Ilm. 3:20. Katso, minä (tarkoittaa Jeesusta) seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
Kuten huomaat, niin Jeesus seisoo sinun sydämesi (= oman mielesi päätös) edessä ja kolkuttaa. Se on hänen osuutensa. Mutta vain sinä voit avata oven! Voit yksinkertaisesti vaikka sanoa: "Tule Jeesus minun sydämeeni ja ole minun elämäni Herra! Amen". Tämän jälkeen Jeesus tulee sinun sydämeesi ja sinä synnyt Jumalan lapseksi.



Saanko lopuksi kertoa, miksi käytin niin paljon raamatunjakeita?


Olen kuullut, että nykyään voidaan valmistaa vehnänjyvä keinotekoisesti. Se on aivan täydelinen jyvä. Siitä puuttuu vain yksi ominaisus. Se ei idä, vaikka se istutetaan maahan. Siemenessä ei ole elämää.


Olen huomannut, että tämän maailman viisaimmatkin ajatukset ja aatteet ovat "keinotekoisia siemeniä". Ne ovat hienoja ja kauniita, mutta niillä ei ole kykyä synnyttää iankaikkista elämää!


Toisaalta Raamattu sanoo, että Jumala valvoo omaa sanaansa (Jer. 1:12). Ne Raamatun sanat, jotka ihminen päästää sydämeensä, ovat Jumalan valvonnan ja vastuun alla.


Toivottavasti jaksoit lukea loppuun. Ja muista, että Jeesus sanoo myös sinulle: "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."


Siunausta!
Lasse Kujanen

 

Etsi sivustolta